Nieuws

De Graafschap vraagt aandacht voor moordzaak baby Sem Vijverberg

Door de coronapandemie mogen er nu al een tijdje geen fans aanwezig zijn op De Vijverberg van De Graafschap, maar bij de wedstrijd tegen FC Dordrecht op 2 april is er wel iets anders te zien in het stadion: grote spandoeken op de tribunes die aandacht vragen voor de coldcasezaak van baby Sem Vijverberg, die in 2006 levenloos gevonden werd in Doetinchem.

Hoe het kindje echt heette weten we niet, maar de kinderen die hem vastgevroren in een vijver vonden, gaven hem de voornaam Sem. De pasgeboren baby, die hoogstwaarschijnlijk niet langer dan één dag geleefd heeft, was met veel geweld om het leven gebracht. Bij de begrafenis gaven de kinderen hem ook een achternaam: Vijverberg, naar het onderkomen van Keuken Kampioen Divisie-ploeg De Graafschap.

25 rechercheurs, maar geen antwoorden

De politie spaarde in 2006 kosten nog moeite in het onderzoek naar de toedracht van de dood van baby Sem. Er werden liefst 25 rechercheurs op de zaak gezet, waarnaast er meermaals dna-onderzoek gedaan werd, zónder succes. De ouders van het kindje zijn dus nog altijd onbekend, en de vraag wat er precies gebeurd is, heeft ook geen antwoord gekregen.

Toen algemeen directeur Hans Martijn Ostendorp van De Graafschap het verzoek kreeg om te helpen, twijfelde hij geen moment. Aan de NOS vertelt de bestuurder: “Je wordt hard geraakt als zo’n jong leven in de knop gebroken wordt. Natuurlijk zeg je dan: hier gaan we die politie bij helpen.” Hij kan zich de zaak nog goed herinneren: “Ik woonde toen niet in Doetinchem, maar ik herinner me dat de regio op zijn kop stond. Het was zo’n schrijnende situatie, een kwetsbaar jongetje wiens leven, zoals ik zei, in de knop gebroken is. Het is niet te bevatten. Daarom willen we er aandacht voor, zodat de politie de waarheid kan achterhalen. Als dat lukt, zou dat heel mooi zijn.”

De Graafschap-aanvoerder gaat wat zeggen

Er zullen niet alleen spandoeken te zien zijn op De Vijverberg, ook de spelers van De Graafschap krijgen een rol. Het is de bedoeling dat de aanvoerder (Ted van de Pavert) wat zegt en daarnaast wordt eraan gedacht om de voetballers in speciale warming-upshirts het veld op te laten komen. Ook wordt social media ingezet: “Onze club is diep verankerd in de samenleving, dus we hopen mensen te bereiken die meer weten. Je hebt toch het beeld dat iemand rondloopt met een heel groot geheim, en het is nooit te laat om te praten.”

De actie staat niet op zichzelf, maar maakt onderdeel uit van een mediaoffensief van de politie. De coldcasezaak komt in Opsporing Verzocht, er komen posters in abri’s, de politie gaat flyeren én rondrijden in de wijk waar het lichaampje werd gevonden met een Mobiel Media Lab (een grote politietruck). Eerder werd iets soortgelijks gedaan om aandacht te vragen voor de moord op Els Slurink in Groningen. Die aandacht leidde tot een arrestatie.